formats

Het draait om de content

Tot voor kort hadden alle grote bedrijven en overheidsorganisaties minimaal één marketing- en communicatieadviseur per afdeling/team. Dat was handig, omdat er veel gecommuniceerd moest worden zowel met betrokkenen bij een project als de (potentiële) klanten van een bedrijf. Tegenwoordig zie je dat er steeds meer wordt geautomatiseerd. Communicatieadviseurs zijn daardoor steeds meer coördinatoren van content. Diverse communicatiemiddelen zoals website, digitale nieuwsbrieven, sociale media zorgen voor voldoende exposure onder de doelgroepen. De laatste jaren hebben veel bedrijven en overheidsorganisaties hun aantal marketing- en communicatieadviseurs laten krimpen. Niet verstandig lijkt mij.

Als we kijken naar de grootste bedrijven (op basis van publiek kapitaal) en de grootste merken zien we een duidelijk verschil, met de kanttekening dat veel van de grootste bedrijven olie- en gasbedrijven zijn. Dus ook al behoren zij niet tot de grootste merken, hun producten worden wel gekocht door miljarden mensen per dag.

Grootste bedrijven ter wereld afgezet tegen de grootste merken ter wereld:

Ranglijst grootste bedrijven Bedrijf Markt-waarde  Ranglijst sterkste merken Bedrijf Markt-waarde
($ miljard) ($ miljard)
1 Apple 416 1 Apple 416
2 ExxonMobil Corporation 482 2 Google 263
3 Google 263 3 Coca Cola 180
4 Berkshire Hathaway 255 4 IBM 238
5 Petrochina 255 5 Microsoft 240
6 Wal-Mart Stores 246 6 General Electric 240
7 General Electric 240 7 McDonald’s 100
8 Microsoft 240 8 Samsung 202
9 IBM 238 9 Intel 108
10 Nestlé 233 10 Toyota 178

Cijfers 2013, bron: PWC en Interbrand

Hoe komt het toch dat de top 5 merken zo verschilt van de top 5 van de grootste bedrijven? Waarom willen vinden mensen de top-5 merken zo ‘sexy’? Terwijl het hier gaat om drie ict-bedrijven, een zoekmachine en een frisdrankproducent.

Communicatiestrategie

Een van de verklaringen is de communicatiestrategie en de content. De manier waarop zij hun content presenteren is briljant. Dat hebben ze met elkaar gemeen. Zij hebben bovendien een goede reputatie op het gebied van personeelsmanagement, zowel medewerkers en klanten zijn trots om voor deze bedrijven te werken of hier klant van te zijn. Hun boodschappen zijn authentiek, simpel en aansprekend. Daar willen klanten graag voor betalen.
Everything is about content

Het delen van geschikte content maakt de verspreiding van de boodschap nog makkelijker. Zorg er dus voor dat je als bedrijf goed bent in wat je doet, maar zorg er in de externe communicatie voor dat de boodschap die je hebt authentiek, simpel en aansprekend is. Want uiteindelijk draait het om de content. Opdat mensen u kunnen zoeken en vinden.

Tim Geluk

Bronnen:
http://www.pwc.com/gx/en/audit-services/capital-market/publications/assets/document/pwc-top-100.pdf

http://www.interbrand.com/nl/best-global-brands/2013/Best-Global-Brands-2013.aspx

Home Advies Het draait om de content