formats

Kruip in de huid van uw doelgroep

Laatst zag ik op televisie een herhaling van de documentaire over de HEMA, waarin de CEO (Ronald van Zetten) in een van zijn lokale vestigingen loopt, omdat de vestiging een x aantal jaar bestaat. Hij ziet direct een paar schappen waarin de producten niet netjes staan en hij zet ze recht. Omdat hij weet dat klanten daar gevoelig voor zijn en omdat hij er ‘vroeger’ als vakkenvuller ook altijd op lette dat zijn winkel er netjes uit zag. HEMA-winkel

Mooi vind ik dat, als directeuren van grote bedrijven en organisaties zich bemoeien met kleine details in hun vestigingen. Dat geeft de betrokkenheid weer van zo’n directeur met de organisatie. Het is ook de enige manier waarop je succesvol kunt zijn als ondernemer. Je moet weten wat degene die jouw spullen koopt wenst. En onbewust zijn alle klanten daar gevoelig voor.

Dit geldt voor een marktkoopman en voor een consultant. Allebei hebben ze iets te bieden: een product, dienst, of kennis over een product of dienst. En ze hebben met elkaar gemeen dat ze allebei in de huid kunnen kruipen van hun doelgroep. Hoe ziet mijn klant er uit? Stel dat ik zelf een klant zou zijn, waarom zou ik dan juist wel of niet kiezen voor mijn product of dienst?

Het antwoord zit verstopt in de marketing van een organisatie. Daar zijn veel boeken over geschreven en even veel theorieën over ontwikkeld. Hoeveel theoretische modellen je ook ziet en hoeveel marketingplannen je ook leest of schrijft; het blijven slechts hulpmiddelen. Het is niet meer en niet minder dan gereedschap in de handen van een ondernemer.

Het echte doorslaggevende effect zit hem in het empathisch vermogen van de ondernemer. Doordat hij zich in kan leven in de klant begrijpt hij de behoefte en de wens van deze klant. Empathie is ook de sleutel tot non-verbale communicatie en kan leiden tot acties die een klant doet zonder er bewust over na te denken. Empathie is een onderschat, maar krachtig middel. Het vormt de basis van communicatie tussen mensen en het is ook dé manier om in de huid te kunnen kruipen van uw doelgroep.

Tim Geluk

Chimpansees

Empatisch vermogen komt bij veel diersoorten ook voor.

Home Algemeen Kruip in de huid van uw doelgroep