formats

Wat is webcare?

In de tijd dat ik me bezig hou met sociale media en webcare kom ik steevast mensen tegen die niet goed begrijpen wat ik doe. Een standaard reactie is: “Dus je doet iets met Facebook en Twitter enzo? En krijg je daarvoor betaald?” Met een verbaasde blik in hun ogen staren ze me aan.

De tijd dat een bedrijf of overheidsorganisatie zo maar een beetje kon spelen met sociale media is voorbij. Anno nu zijn sociale media doodgewone communicatiemiddelen, net zoals telefoon en e-mail dat zijn. Daarom is het ook zo belangrijk dat je snapt wat webcare is, omdat het alle professionele organisaties aangaat.

Webcare

Aan het begin van elke presentatie of workshop die ik geef over webcare laat ik de definitie van webcare zien:

Webcare is het beleid van een organisatie om actief te reageren op uitlatingen over die organisatie op sociale media. Het doel van webcare is onder andere imagoschade voorkomen en om boodschappen en specifieke diensten onder de aandacht te brengen op het juiste moment.

Dat klinkt heel simpel, maar is in de praktijk toch lastiger omdat je niet overal op wilt reageren.

Kansen en bedreigingen

Bij webcare gaat het vaak ook niet om concrete vragen en antwoorden, maar om kansen en bedreigingen. Een kans wil je graag aangrijpen om in contact te komen met je doelgroep en een bedreiging wil je graag omzetten in iets positiefs, zodat het geen reputatieschade oplevert. Dat je van tevoren daarover nadenkt en een strategie bedenkt is onontbeerlijk.

Professionele houding

Sta er dus eens bij stil hoe jouw organisatie zZwart-witfoto van drie mannen en een oud telefoontoestelich op dit moment opstelt op sociale media. Op welke sociale media bevindt jouw doelgroep zich al? Met welke content wil je waar actief zijn? Dat zijn de belangrijkste vragen. De rest komt vanzelf, als je maar een professionele houding aanneemt waarmee je ook de telefoon opneemt en ook de e-mail beantwoordt.

 

3 Responses

  1. AJ

    Hoi Tim,
    Ik hoop dat dit het begin van een serie is over Webcare, want jij kunt er natuurlijk veel meer over vertellen. Vooral vanuit jouw eigen ervaringen. Dus beschouw ik dit als een inleiding op wat nog komen gaat! Ik denk dan aan praktijkervaringen, hoe maak ik een organisatie webcare-klaar, hoe organiseer ik het vervolgens professioneel, enzovoorts.

    • Ja inderdaad, er komen meer blogs over webcare en vooral hoe je het succesvol in kunt zetten. Het leek mij logisch om bij het begin te beginnen en dat op te bouwen. Als ik meteen met KPI’s begin dan haken veel lezers af.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Home Advies Wat is webcare?