formats

Webcare stap 1: online contentstrategie

Voordat je aan webcare kunt doen zal je eerst moeten bedenken hoe jouw bedrijf of organisatie zich wil profileren op de verschillende online media waar je uit kunt kiezen. Je moet dus bepalen welke boodschap je waar plaatst. Dit heet een contentstrategie en is vaak een afgeleide van of onderdeel in een marketingplan of communicatieplan.

“Een contentstrategie is een vooropgezet plan dat vaststelt hoe content met een bepaalde waarde voor een publiek kan helpen om een organisatiedoel te bereiken.”

Er zijn hier verschillende boeken over geschreven, waaronder het Handboek Contentstrategie: een echte aanrader voor grotere organisaties.

Boodschap

Bepaal eerst wat de kernboodschap is die je wilt uitdragen. Dit kunnen meerdere boodschappen zijn, altijd afgeleid van de kernwaarden van het bedrijf of de organisatie. Bedenk hierbij dat de boodschappen veel meer waarde krijgen als er een drijfveer in zit, de reden waarom je doet wat je doet. De boodschappen kun je al snel onderverdelen in verschillende types, De ene boodschap gaat bijvoorbeeld over algemene ontwikkelingen van het bedrijf, de andere boodschap over een nieuw product/dienst. Zorg dat er elementen in de boodschappen zitten die overeenkomen met de kernwaarden van de organisatie, bijvoorbeeld servicegericht, klantvriendelijk, innovatief, informeel. De boodschappen moeten uit jezelf komen en tegelijkertijd aanspreken bij de doelgroep.

Vorm

Nu kom je al snel een stap verder. Je bent met het opschrijven van de boodschappen waarschijnlijk al direct aan het denken in vormen. Sommige boodschappen lenen zich voor een nieuwsbericht, andere boodschappen lenen zich voor een foto of juist een video. Je kiest dus een vorm die past bij de boodschap. Zet deze boodschappen in een lijst, bijvoorbeeld met Excel en plaats er een vorm bij.

Kanaal/middel

Nu komt het belangrijkste van de contentstrategie. Je gaat nu namelijk bepalen welke boodschap in welke vorm waar geplaatst gaat worden. Het nieuwsbericht kan op de website met een korte teaser op Twitter (en een link naar het nieuwsbericht). De foto komt op Pinterest ter inspiratie voor anderen en de video wordt op Youtube geplaatst. Als je dit in dezelfde lijst zet dan kun je er meteen een datum achter zetten en iemand die ervoor verantwoordelijk is en je kunt met de uitvoering beginnen.
Een voorbeeld van zo’n lijst:

Boodschap Vorm Kanaal/middel Verantwoordelijke
We huren een nieuw pand omdat we groeien, vanaf 1 juli nemen we het in gebruik. Nieuwsbericht Website, Twitter, Facebook Piet
We verbouwen zelf onze werkruimte tot één grote open ruimte, omdat we het belangrijk vinden dat we één team zijn en als één team werken. Foto Pinterest, Facebook Chantal
Opening van het nieuwe pand – u bent van harte uitgenodigd om het nieuwe pand te bezichtigen. Uitnodiging Facebook, E-mail Piet

Doelgroepen

Natuurlijk plaats je de content niet voor jezelf. De content is bedoeld voor de doelgroep waar je mee in contact wil komen, om te netwerken, om iets te verkopen, voor meer naamsbekendheid. Het is dus van belang om precies te weten wie je wilt aanspreken met de boodschap die je hebt. En bij sociale media gaat het nog een stap verder: je moet namelijk weten wie jou gaat aanspreken, omdat je niet kunt zenden, maar juist de conversatie aangaat met verschillende personen binnen verschillende doelgroepen. Dat loop kriskras door elkaar. De doelgroepen zijn vaak al benoemd in een marketing- of communicatieplan. Omschrijf de doelgroep zo goed mogelijk, maak daarbij gebruik van persona’s of archetypen. Er is hierover veel geschreven en online te vinden. Doe daar je voordeel mee.

Strategie

Bij het opzetten van de contentstrategie is het vooral de strategie die bepaalt of je succesvol bent of niet. Je moet de juiste middelen kennen om te snappen waarom het een wel werkt en het ander niet. Het is belangrijk om kennis te hebben van de meest gebruikte sociale media (zoals Twitter, Facebook, LinkedIn en Youtube), maar ook juist van minder bekende, zodat je geen kansen laat liggen. Laat je hierbij goed adviseren of lees je goed in voordat je hier werk van maakt. Stel de strategie steeds bij, omdat je vaak past door het te doen merkt welk effect een bepaalde boodschap heeft op de doelgroep. En verder is het vooral: denk groot en begin klein.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Home Communicatie Webcare stap 1: online contentstrategie