formats

Webcare stap 2: doelgroepen bepalen met persona’s

Als je actief met webcare aan de slag wilt is het handig om in kaart te brengen met wie je wilt communiceren. ‘Doelgroepen bepalen’ klinkt als iets zakelijks, dat een paar minuten duurt. Toch is het een onmisbare en belangrijke schakel bij het opzetten van webcare. Dit lukt het best met een persona.

Hoe beter je weet wie de mensen zijn waarop je je richt, des te beter werkt de communicatiestrategie. Het lijkt nogal een open deur, toch zie je bij veel bedrijven en overheden een valkuil. Namelijk dat ze de doelgroep omschrijven als een groep mensen en ze niet de doelgroep zien als een persoon in hun gedachten.

Persona’s

De meest effectieve manier om de doelgroep te beschrijven is met behulp van persona’s. Een persona is een fictief persoon/archetype, die symbool staat voor een hele groep mensen. Zo kun je voor elke doelgroep die je hebt één persona bedenken. Een voorbeeld van een persona die ik ooit heb gemaakt voor één van mijn opdrachtgevers vind je hieronder: Johan Kraaijeveld.

Voorbeeld van een persona

Persona_Johan_Kraaijeveld_fictief_persoon

Johan Kraaijeveld (niet de echte naam van de persoon op deze foto)

  • Naam: Johan Kraaijeveld
  • Leeftijd: 40 jaar
  • Omschrijving: Johan is een enthousiaste ondernemer die met zijn bedrijf in Apeldoorn is gevestigd. Hij denkt erover om te verhuizen, omdat zijn bedrijfsruimte te klein wordt. Hij oriënteert zich op mogelijke locaties binnen en buiten Nederland door middel van bedrijfsmakelaars.
  • Bedrijf: Recpackage, ,maakt verpakkingsmateriaal van gerecycled plastic.
  • Leest: Emerce.nl, NRC Next
  • Sociale media: Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram (dit gebruikt hij alleen voor vakantiefoto’s)

Wat heeft een persona aan jou?

Elke persona heeft een probleem en jij kunt dat oplossen met een product of dienst die je voor de persona in petto hebt. Het voorbeeld laat een ondernemer zien die een nieuwe locatie zoekt voor zijn bedrijf. Als bedrijfsmakelaar kun je hem een aantal locaties laten zien, als overheid kun je proberen de ondernemer naar jouw gemeente/provinciehalen of om te bepalen welke vergunningen zo’n ondernemer nodig heeft, als architect kun je met hem meedenken om de huidige ruimte te optimaliseren of meedenken bij het bouwen van een nieuwe ruimte. Als de persona geen probleem heeft dat je op kunt lossen of behoefte heeft die je kunt vervullen, dan is het geen geschikte doelgroep. Je kunt je dan beter focussen op andere doelgroepen. Het beschrijven van een persona geeft heel veel begrip van de doelgroep en geeft ook inzicht in hoe de doelgroep ten opzichte van jouw bedrijf of organisatie staat.

Aan de slag met persona’s

Beschrijf dus voor iedere doelgroep één persona en vul het zo concreet mogelijk in. Doe deze invuloefening met een groepje mensen uit verschillende lagen van je bedrijf/organisatie, van directie tot communicatiemedewerker en van administratief medewerkers tot de verkoper. Zij weten precies waarmee het bedrijf zaken doet en waar het probleem/behoefte ligt van de doelgroep. Als je een aantal persona’s hebt (minimaal 4, maximaal 10) kun je bepalen welke communicatiemiddelen je inzet om de persona’s te bereiken. Een digitale nieuwsbrief voor de ene persona en de inzet van Twitter voor andere persona. Zo kun je een mooi overzicht maken van de communicatiemiddelen die je in gaat zetten. Voor webcare zijn natuurlijk de online middelen het meest interessant, voornamelijk de sociale media zoals Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram. Het bedenken van de persona’s is niet alleen heel nuttig, het is ook heel leuk. Geef ze een ereplaats en zet ze op een voetstuk. Dankzij de persona heeft jouw bedrijf of organisatie bestaansrecht.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Home Communicatie Webcare stap 2: doelgroepen bepalen met persona’s