formats

Webcare stap 3: actief op sociale media

Eindelijk is het zover. Je hebt een online-communicatieplan, je weet wie de doelgroepen zijn en hoe je daarmee in contact wilt komen. Dit is hét moment dat je actief wordt op sociale media. Er is nog één klein probleem: er zijn namelijk honderden verschillende sociale media en je wilt jouw tijd en energie goed besteden. Begin daarom eerst met de sociale media waar jouw doelgroep al is.

De grote vier: Twitter, Facebook, LinkedIn en Youtube

De meeste organisaties/bedrijven beginnen hun webcare met het aanmaken van een bedrijfsaccount op de grote vier: Twitter, Facebook, LinkedIn en Youtube. Maar uiteraard is dit afhankelijk van de doelgroep. Google+ groeit gestaag, maar heeft nog niet zoveel gebruikers als Facebook. Jonge doelgroepen zullen wellicht Instagram en Snapchat gebruiken, als je daarmee in contact wilt komen kun je die goed gebruiken. Als je je richt op andere landen kan het zijn dat daar hele andere sociale media gebruikt worden. Het is handig om dat te weten. Regelmatig zijn er onderzoeken beschikbaar, zoals van het bureau Newcom.

Relevant

Je kunt nu berichten gaan plaatsen/versturen via de verschillende accounts. Gebruik de juiste tone-of-voice en zorg ervoor dat de berichten relevant zijn voor de doelgroep. Zo krijg je al gauw een schare volgers en willen er veel mensen linken met jou of jouw organisatie. Als je dit regelmatig doet, het liefst dagelijks, dan merk je al snel dat er opmerkingen voorbij komen waar je iets mee kunt. Zo ontdek je de kansen van het medium. Bedenk daarbij dat je niet een expert hoeft te zijn om een filmpje te plaatsen van een product of dienst of van jezelf. Voor relaties kan dit zeer interessant of vermakelijk zijn.

Hootsuite of andere monitoringtools

Als je veel online actief bent merk je dat het tijd kost om alle accounts goed bij te houden. Er zijn verschillende tools ontwikkelt om je hierbij te helpen. Twee gratis tools zijn Tweetdeck (alleen voor Twitter) en Hootsuite, die een mooie gratis variant heeft. Dit soort tools zijn heel handig in het actief houden van de accounts. Ze bieden namelijk een mooi overzicht van de berichtenstromen en het grootste voordeel is dat je met deze tools ook berichten kunt inplannen. Zo kun je aan het begin van de week wat berichten die je zelf wilt ‘zenden’ alvast inplannen. Dan kun je je gedurende de week richten op andere online berichten en werkzaamheden.

Geen doel op zich

Het actief zijn op sociale media is geen doel op zich. Houd steeds in de gaten dat het kanalen zijn (naast telefoon, e-mail en balie) om contact te onderhouden met mensen, of het nu om zakenrelaties, potentiële klanten en leveranciers gaat. Besteed er dus voldoende tijd aan, maar overdrijf het niet. Bedenk steeds dat om interactie gaat. Als jij je afvraagt of een verkoopactie op Facebook een goed idee is, dan kun je dat idee eerst voorleggen op verschillende sociale media en het vervolgens gaan doen. Sociale media bestaan doordat gebruikers hun informatie delen, waardoor er iets aan toegevoegd kan worden. Dat klinkt heel mooi, maar uiteindelijk moet je de pareltjes wel zien te vinden tussen 99% onzin en non-informatie. Dat is de uitdaging van de toekomst.

Parel in een oester

Hoe vind je de pareltjes tussen al die onzin?

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Home Algemeen Webcare stap 3: actief op sociale media